تبلیغات
زندگی برتر - زندگی ازدیدگاه قرآن




زندگی ازدیدگاه قرآن







چرا قرآن بیاموزیم؟

...قرآن دارای جایگاه رفیعی است پس باید با آن آشنا شویم و در یادگیری آن تلاش کنیم. آموزه ها و محتوای آن را فرا گیریم.روح حاکم بر مطالب و سخنان آن را بشناسیم.این کار چندان دشوار نیست؛زیرا خداوند قرآن را برای فهمیدن همه مردم فرستاده و بدین منظور آن را آسان ساخته است:«وَلَقَد یَسَّرنَا القُرءَانَ لِلذِّکرِ فَهَل مِن مُّدَّکِرٍ؛ قطعا قرآن را برای پند آموزی اسان کرده ایم؛ پس آیا پند گیرنده ای هست؟» (قمر/17،22،32 و 40)

مبادا ما از کسانی باشیم که روز قیامت پیامبر(ص) از ما به علت بی توجهی به قرآن ناراضی باشند و مبادا ما مصداق این آیه باشیم:«وَ قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إنَّ قَومِی اتَّخَذُوا هَذَا القُرءَانَ مَهجُورًا؛ و پیامبر خدا گفت: "پروردگارا ، قوم من این قرآن را رها کردند"»(فرقان/30)

مبادا خانه هایمان از نسیم دل انگیز تلاوتن قرآن کریم خالی باشد؛ چرا که پیامبر(ص) فرمود:«خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید، و منازل را مانند قبرستان قرار ندهید، چنانکه یهودو نصارا چنین کردند. در کلیساها و معبد ها به عبادت پرداختند ولی از منازلشان اثری نبود؛ چرا که هر خانه ای که در آن قرآن زیاد خوانده شود، خیر و برکت آن زیاد میشود. و آن خانه برای اهل آسمانها نور می بخشد، همانطور که ستارگان زمین را روشن میکنند.»(الکافی،ج2،ص 610،ح1)

باید تلاش نمود تا مشمول این روایت زیبا از پیامبر (ص) شد :«اگر میخواهید همچون سعادتمندان زندگی کنید، و همچون شهیدان از دنیا بروید و در روز حسرت نجات یابید، و در روز گرمای سخت سایبانی داشته باشید، و در روز گمراهی بر راه راست بروید قرآن را بخوانید که کلام رحمان است، و حرزی در برابر شیطان ، و سبب سنگینی ترازوی اعمال.»(بحارالنوار،ج89،ص19)



قرآن از دیدگاه دانشمندان

ژوزف هوردویج، دانشمند خاورشناس:

قرآن عامل بسیار شگرفی در بالا بردن فکر مسلمانان بود.قرآن آنان را به تحقیقات علمی و پدید آوردن اندیشه ها سوق داد.قرآن موجب و انگیزه پیشروی مسلمانان، در سرزمین های اروپایی گردید.(قرآن از دیدگاه 114 دانشمند جهان، ص14 به نقل از تاریخ قرآن)

آلبرت اینشتاین، بزرگترین فیزیکدان:

قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن ناتوان هستند هدایت میکند.(قرآن از دیدگاه 114 دانشمند جهان،ص16)

فردریش دیتریشی، اسلام شناس:

همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادی جلو برد، همان علومی است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود و اروپا از این جهت به اسلام مدیون است.(اعترافات دانشمندان بزرگ جهان،ص62)

سر ویلیام موئیس، دانشمند و مورّخ انگلیسی:

قرآن محمد (ص)کتابی است پر از دلایل واضح و منطقی و مسائل بیشمار علمی و قوانین قضایی و حقوقی و دستورات عالیه که برای حفظ حیات اجتماعی و مدنی در این کتاب مقدس با عبارات ساده و در عین حال محکم و منظم آمده است که خوانندگان را مجذوب مینماید.(به نقل از کتاب اعترافات دانشمندان بزرگ جهان،ص51)

کنت ادوارد گیوجا،دانشمند ایتالیایی:

من در پیرامون ادیان قدیم و جدید، تحقیق فراوان نموده و آنها را با دقت مورد مطالعه قرار دادم تا در نتیجه به دست آوردم که یگانه آیین آسمانی و حقیقی اسلام است، و کتاب آسمانی این دین قرآن مجید،تمام نیازمندیهای مادی و معنوی بشر را تضمین کرده و او را به کلمات اخلاقی و روحی ، سوق میدهد و رهبری می نماید.(نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد،ص19)

لیبون، دانشمند فرانسوی:

در عظمت و جلال قرآن ، همین بس که گذشت 14 قرن از نزول آن نتوانسته کوچکترین خللی در آن ایجاد کند.اسلوب بیان و کلمات قرآن چنان تازه و شیرین است که گویی دیروز پیدا شده است.(اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان،ص608)



چه مقدار قرآن تلاوت کنیم؟

 

روزانه و یا ماهانه چقدر قرآن بخوانیم؟ از صبح تا به شب مشغول کار و تلاش برای گذران زندگی و رسیدگی به امور مختلف هستیم و غالباً دیگر وقتی برای تلاوت قرآن باقی نمی ماند.حال با این وضعیت اگر به عنوان یک مسلمان قصد کنیم تا زمانی را برای تلاوت قرآن اختصاص دهیم، چه مقدار قران بخوانیم و چه برنامه مناسبی در این باره وجود دارد؟

قران پاسخ این پرسش را داده است:« هر چه از قرآن میسر میشود بخوانید.[خدا] می داند که به زودی در میانتان بیمارانی خواهد بود، و عده ای دیگر در زمین سفر می کنند و در پی روزی خدا هستند، و گروهی دیگر در راه خدا پیکار می نمایند.پس هرچه از قرآن میسر شد تلاوت کنید.» (مزمّل/4)

 

یعنی با هر حال و وضعیتی که هستید و تا حد امکان از خواندن قرآن غفلت نورزید. هر چند آیه را که می توانید از قرآن بخوانید و قرائت مستمر و روزانه کلام خدا را فراموش نکنید.



آداب تلاوت قرآن:

 

1.طهارت و پاکیزگی:

 اگر کسی بخواهد به خطوط و آیات قرآن دست بزند و یا احتمال دهد هنگام قرائت دستش به خط قرآن رسد لازم است با طهارت و وضو باشد.

 

2.اخلاص:

 منظور از اخلاص در تلاوت قرآن آن است که قاری آن از ابتدای قرائت تا انتهای آن و حتّی پس از تلاوت، فقط رضا و خشنودی خدا را در نظر داشته باشد.

 

3.دعای قبل و بعد از تلاوت:

 خداوند انسانی را که دعا میکند دوست دارد و دعا کردن راه جلب نظر محبوب است چه اینکه در قرآن آمده است:«(ای پیامبر) بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی کند.»

 

4.استعاذه در آغاز تلاوت:

 یعنی با گفتن «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ» به خداوند از شرّ شیطان پناه  بریم و از او بخواهیم با پناه دادن ما از شرّ شیطان زمینه حضور قلب ، نیت خالص و توجّه به معانی را در ما ایجاد کند.

 

5.گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»:

«بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ» سرآغاز کتاب الهی است نه تنها در ابتدای قرآن ، بلکه در آغاز تمام کتابهای آسمانی بوده است.

 

6.شمرده تلاوت کردن:

برای فهم بیشتر آیات قرآن توصیه شده است که قرآن شمرده و با تأمل تلاوت شود.

 

7.تدبّر:

یکی از وظایف ما در برابر قرآن اندیشیدن در معانی و مقاصد آیات است.

 

8.استماع:

استماع به معنی شنیدن است، به گونه ای که به معنا و مفهوم سخن نیز توجّه شود.



فضیلت تلاوت قرآن

حقّ قرآن است که آن را بخوانیم.در آن اندیشه نماییمف با او مأنوس شویم و سخنش را در افکار و رفتار خود جای دهیم.اولین گام برای  مأنوس شدن با قرآن تلاوت آن است، تلاوتی که همراه با توجّه باشد و رفته رفته ما را به فهم آیات و عملی ساختن فرامین آن راهنمایی کند.به همین علّت در روایات به تلاوت قران توصیه شده و آثار آن بیان داشته شده است.

 

امام صادق(ع) می فرماید:«در روز قیامت فردی را برای حساب صدا می زنند، پس قرآن در پیش روی او با زیباترین صورت قرار میگیرد و عرض می کند:"خدایا! من قرآنم و این بنده تو در راه تلاوت من ، خود را به سختی افکنده ، و در دل شب مرا تلاوت کرده و قلبش روشن و اشکش جاری شده است.پروردگارا! او را از من خشنود کن، همچنانکه من از او خشنودم.»(الکافی،ج2،ص602،ح12)

 

در روایت تأکید شده است که در خانه تلاوت قرآن صورت گیرد تا خانه و خانواده از برکات و فضایل قرآن بهره مند شود.پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید، و منازل را مانند قبرستان قرار ندهید، چنانکه یهود و نصارا چنین کردند.در کلیساها و معبد ها به عبادت پرداختند ولی از منازلشان اثری نبود؛چرا که هر خانه ای که در آن قرآن زیاد خوانده شود، خیر و برکت آن زیاد میشود. و آن خانه برای اهل آسمانها نور میبخشد، همانطور که ستارگان، زمین را روشن میکنند.»(الکافی،ج2،ص610،ح1)


قرآن معجزه ادبی:

آنگاه كه رسول الله (ص) به پیامبری برانگیخته شد و تمام ملل جهان را به اسلام دعوت نمود تنها سلامی كه در دست داشت قرآن بود و با همان قرآن قدم به میدان مبارزه با مخالفین خود گذاشت و با عجاز قرآن برای مردم اتمام حجت نموده، ده سوره از قرآن را و در آخرین مرحله یك سوره از قرآن را برای مسابقه و مبارزه به دشمنان قرآن پیشنهاد كرد و بدینگونه به تحدی و مبارز طلبی خود ادامه داد كه تا به امروز نیز در قوت خود باقی است و تا دامنه رستاخیز هم ادامه خواهد داشت.

اما برای عرب آن زمان كه در فصاحت و بلاغت و شعر و ادب تخصص و بلكه یك نوع نبوغ داشت، بهترین و ساده ترین راه مبارز با قرآن این بودكه یكی از سوره های كوچك قرآن را بیاورد و جوابگوی تحدی و پیشنهاد رسول خدا گردیده با بلاغت و فصاحت قرآن مجید معارضه و مبارزه بكند و ادعای وی را كه رایجترین كمالات و روشن ترین امتیازات آنان را میكوبید، محكوم نماید.

بدین وسیله پیروزی خود را ثابت و نام خویش را در تاریخ مسجل و زنده سازد و بر ارزش و موقعیت خویش را در تاریخ بیفزائید، و با این معارضه و مبارزه ساده، خویش را از جنگهی كوبنده و صرف هزینه های سنگین و نثار خونهای رنگین راحت و آسوده كند و از تحمل سختیها و فشارها و ترك نمودن خانه ها و اوطاقشان ،‌آسوده خاطر سازد. ولی عرب فصیح و بلیغ آن روز وقتی در برابر قرآن قرار گرفت و در فصاحت و بلاغت آیات قرآن دقت و تفكر كرد هر چه زودتر به معجزه بودن آن اذعان نمود و باین حقیقت پی برد كه مبارزه با قرآن با شكست قطعی مواجه خواهد گردید. روی همان اذعان یقین بود كه عده ای از آنان وحی بودن قرآن را پذیرفته و نبوت پیامبر اسلام را تصدیق نموده و در برابر دعوت قرآن سر تسلیم فرود آورده و با تشرف به دین اسلام به سعادت ابدی نائل گردیدند.

این عجز و درماندگی، خود بزرگترین دلیل و روشن ترین گواه بر وحی بودن قرآن می‌باشد و ثابت می كند كه آوردن مانند آن از دایره قدرت بشر بیرون و از حدود امكان وی خارج است.

ولی مبارزه قرآن مجید و مبارزخواستن آن منحصر بیك عده و یا تنها اعراب نبود بلكه قرآن تمام جوامع بشری را در تمام اعصار و قرون بمبارزه فرا خوانده و تمام انس و جن را بمعارضه دعوت می كند .

« قُل لَئِنِ اجَتَمِعَت الِنسُ و اْلجِنُّ عَلی اَنْ یَا تُعزالمِثْلِ هذَا القُرانِ لاَیَاتُونِ بِمِثْلِهِ وَلَوكاَنَ بَعضُهُم لِبَعْضٍ ظَهیرَا » (اسراءِ 88)

در طول تاریخ ، دستگاه مسیحیت و دشمنان اسلام سعی در معارضه كردن با بلاغت قرآن بكنندـ اگر چه با آوردن یك سوره ـ امكان داشت از این راه استفاده كنند و با تنظیم گفتاری مشابه یكی از سوره‌های كوچك قرآن به هدف خویش بیایند ولی چنین امكانی برای آنان وجود نداشته و ندارد زیرا بلاغتی كه درمیان مردم وجود دارد معمولاً یك یا دو بعدی است و جامع تمام ابعاد بلاغت نیست .

مثلا: یكی در نثر، بلاغت دارد و در شعر گفتن عاجز وزبود. آن دیگری در حماسه، شعر بلیغ می گوید ولی در مدیحه سرائی نه، و یا در رثا و نوحه سرائی شعر زیبا و شیوائی می سراید ولی در غزلیات شعرش خیلی نازل و منحط می باشد.

ولی قرآن در موضوعات مختلف وارد گریده و بفنون متعدد سخن گفته و درهمه آن جهات اعجاز نموه و اعجاز راینر به حد اعلا و كمالش رسانده است كه دیگران از آوردن مانند آن ناتوان بوده و زانوی عجز بر زمین زده‌اند . این فصاحت و بلاغت همه جانبه، اختصاص بگفتار خدا و قرآن دارد و برای بشر هرگز امكانپذیر نیست .

فصاحت و بلاغت یا بعد هنری قرآن :

« فلیاتوا بحدیثٍ مِثلِه اِنْ كانوا صادقین « (34/طور)

قرآن مجید آهنگی زیباتر از هر شعر و بیانی رساتر از هر نثر دارد . الفاظ بگونه ای انتخاب شده‌اند و آنچنان بكار رفته‌اند كه هر انسانی را تحت تأثیر قرار می دهد بقول استاد شهید آیت الله مطهری رحمه الله علیه: هندسة الفاظ در قرآن بی نظیر است نه كسی می تواند یك كلمه از قرآن را پس و پیش كند بدون آنكه به زیباییهای آن لطمه وارد سازد و نه آنكه كسی توانسته مانند آن را بسازد.

فصاحت به معنای شیوایی و بلاغت بمعنی رسائی است و جذابیت و دلربایی قرآن نیز امری دیگر در كنار این دو، می باشد عربهای معاصر قرآن كه دارای ذوق طبیعی و قریحه‌ی دست نخورده‌ی عربی بودند بی اختیار شیفته‌ی آن وحی شدند و بطور كلی در طول تاریخ اسلام حتی دشمنان نیز زبان به ستایش آن گشوده و هریك بصورتی از فصاحت و بلاغت فوق العاده ای قرآن سخن گفته اند و به عجز و ناتوانی خود  ودیگران اقرار كرده اند.

بطوریكه ولید كه بزرگترین ادیب و حكیم عرب از دشمنان اسلام و قرآن است پس از شنیدن آیاتی چند می گوید: بخدا سوگند از محمد (ص) سخنی شنیدم كه هرگز شبیه سخن انس و جن نبود شاخسارش پرثمر و ریشه اش پر بركت، بر هر سختی برتری می یابد و هیچ سختی از آن برتر نخواهد گشت و یا در موردی دیگر در سیره ابن هشام آمده كه ابوسفیان، ابوجهل و اخمس بن شدیق از سران مخالفین اسلام یك شب از خانه های خود بیرون آمده‌اند. تا بصورت دلنشین قرآن كه توسط پیامبر(ص) در خانه اش در نماز شب می خواند گوش فرادهند . هر سه آمدند و هر یك در گوشه ای پنهان شده به آیات گوش دادند و شب را بدون اطلاع از وضع یكدیگر با شنیدن قرآن سپری كردند و سپیده دم كه بسوی خانه های خود می رفتند یكدیگیر ار سرزنش  ومورد اعتراض قرار دادند كه مبادا بار دیگر چنین عملی را انجام بدهند ولی این فصاحت و بلاغت قرآن بحدی بود كه باعث شد شب‌های دیگر نیز این كار را انجام دهند در آخر بیكدیگر گفتند: برای جلوگیری از حوادث ناگوار و امكان گرویدن دیگران به اسلام باید باهم پیمان ببندیم كه برای همیشه این كار را ترك كنیم و چنین كردند.

اینها چند نمونة از ده‌ها مواردی است كه ادب شناسان موافق و مخالف و مسلمان و غیرمسلمان درباره قرآن و بعد هنری آن زبان به ستایش گشود. و از فصاحت و بلاغت و جذابیت قرآن سخت گفته‌اند و بهمین جهت بود كه مخالفین برای جلوگیری از جذب افراد به قرآن در بعد هنری كافی است كه به جلمه قرآنی « فی القصاص حیوه » و جمله قرینه آن از سوی ادیبان عرب « القتلُ و اتقی للقتلِ » توجه كنیم تا به آسانی امتیازات فراوان جمله قرآنی را بر جملة انسان ساخته‌ی « القتلُ افطی لِلقتل » درك كرده و به عَظمت قرآن در بعد هنری واقف گردیم.

از جملة اینكه تعداد حروف جمله ای قرآنی 12 تا ولی جملة ادیبان عرب 14 حرفی است نیز بیان صریح فلسفه قصاص و آوردن حكم حیاة بصورت نكره كه دلالت بر عظمت و نوع خاص حیات دارد از دیگر خواص برتر آیه ای قرآنی است .

نتیجه :

حقیقت این است كه فصاحت و بلاغتِ قرآن همة سخن پردازان و ادیبان را عاجز كرده بود . قرآن شعر نبود، نثر معمولی هم نبود و برای خود آهنگی خاص داشت كه در دل و جانِ شنوندگان نفوذ می كرد این خوش آهنگی و قوت كلام حتی برای كسانی كه زبان عربی نیز نمی دانند، در مقایسة قرآن با سایر عبارات عربی قابل درك است . نه تنها مشركان زمان پیامبر نتوانستند در فصاحت و بلاغت بر قرآن غلبه كنند، بلكه بعد از آن نیز كسی پیدا نشد كه زیباتر از قرآن سخنی بگوید و بنویسد.امروز نیز كه دشمنان مستكبر اسلام می كوشند عقاید مردم و مخصوصاً جوانان را در همة كشورهای اسلامی سست كنند و برای نوشتن كتاب وساختن فیلم‌هایی كه اسلام را غیرمنطقی عامل عقب ماندگی مسلمانان جلوه دهد سرمایه گذاری می كنند، اگر می توانستند كتابی به زبان عربی فصیح تر از قرآن بوجود آورند قطعاً همین كار را می كردند. به هر حال قرن امروزه در آن نشانه‌های عجیبی دیده میشود كه می تواند ایمان ما را به معجزه بودن آن بیشتر كند.

منبع:www.livewithquran.blogfa.com       



نگارش در تاریخ پنجشنبه 30 آبان 1392 توسط زهرا | نظرات ()
قالب وبلاگ